Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Læs mere. Jeg accepterer cookies fra dette website

Accepter

Rejsedagbøger

Hvert år i maj/juni rejser Rasmus Og Elsemarie til Spanien, Frankrig og måske andre lande i Europa. Her møder de nogle af galleriets kunstnere og går på kulturel og kulinarisk opdagelse i det sydlandske.

Her kan du følge med i deres tur i år - vi opdaterer løbende siden med billeder og nye oplevelser:

2019

13.5.19

Efter en periode med frygtelig travlt lysner det nu. Diverse udstillinger er leveret, fernisering i galleriet i Odense er overstået samt masser af andre opgaver, herunder Grenen og Kunstforeningen Rasmus´s tur til Langeland med besøg i bl.a. skulptur/landart parken Ticon og sang ved bøgen hvor Danmarks nationalsang blev skrevet . Er ved at få styr på vore besøg rundt omkring i Frankrig og Spanien. Vi er begyndt at fylde bilen med billeder og skulpturer vi skal have returneret til kunstnere, for så at få nye med hjem. Fantastisk spændende at se hvad de har klar til os.

Invitationer til middag i bjergene imellem Gerona og Olot er sendt, og de første svar er modtaget. Det viser sig at vor gamle restaurant er ved at renoveret, og de er flyttet til naboejendom. Fantastisk sted med rigtig spansk landkøkken – som jeg elsker. vi bliver nok imellem 25 og 30. Fed måde at få startet vort ophold hernede.

Vi får lavet de sidste aftaler omkring afhentning/levering. Denne middag plejer at bliver i højt humør – sidste år praktiserede Benjamin Torcal både at synge Gospel og masere de øvrige deltagere samtidig – herunder værtinden. 25 euro for 6-7 retter + dessert – fri vin – kaffe og brandy mm. Det kan vist ikke gøres bedre. Kunstforeningen Rasmus´s formand Anne og ægtefælle Flemming er også med. De er ligeledes hernede for at købe vin ind til Flemmings vinfirma.

15.5.19

Det viser sig at ikke alt vi havde planlagt at tage med kan komme det – bilen er pakket helt op til taget. Godt vi kommer af med en masse de første 2 steder vi skal på besøg. Det vi skal have med retur fra Lyon henter vi på tilbagevejen.

16.5.19

Elsemaries mange poser og kasser med alverdens ting er nu også i bilen – utroligt det lykkedes. de sidste aftaler med personalet bliver gjort – glæder mig til at komme hjem igen og se lagrene ryddet op (de trænger virkelig).

17.5.19

Afsked i Odense med vor gode nabo O´brian – kok v efterferniseringer mm, kl. 7.45 og ”on the road” til syd for Paris hos Laurent Chabolle- 1345km. Mange steder med kø hvor vi skulle ind i 2 eller 1 spor. Herudover stort færdselsuheld i Frankring. Stor lastbil var kørt sammen med andre biler i modsatte bane, og var drønet igennem midterrabatten, og holdt med halvdelen i vor bane.  Havde regnet med at være ved målet kl. 22.00, men nåede først frem kl. 23.45. Porten til haven op og bilen ind på græsplænen. Værtsparret var gået i seng, og vi havde aftalt at vi bare gik i seng i vort normale værelse, for så at mødes morgenen efter til morgenmad.

18.5.19

Skønt at være her igen. En skøn have hvor græsset kun  bliver slået i gange – Silvy vil have alle de vilde blomster for biernes skyld. I haven, hvor har jeg mange gange indenfor de sidste 20-25 år har siddet og blundet i skyggen efter lange køreture. En masse snak under morgenmaden om begges familier mm. Laurent havde for øjeblikket en stor udstilling i Belgien og god gang i den i Frankrig. I atelieet  blomster i jern til udstillinger i Danmark – messer samt i galleriet i Odense til september. Laurent overrasker gang på gang. Ikke solgte skulpturer i Danmark blev taget ud af bilen, og de nye pakket ind i bobleplast så de kunne pakkes i bilen til transport. En speciel hylde oppe under loftet er skabt til Laurents skulpturer. Dagens program blev klaret under morgenkaffen – efter frokost middagssøvn, og derefter til nærliggende by Sens for at drive lidt rundt, få en øl og så på ny restaurant senere på aftenen. Vores værtspar er fantastiske til at finde nye spændende steder her på kanten til Bourgogne distrektet.

En ting jeg nyder hos Silvy og Laurent er at sidde i haven og se på deres store have/park som næsten får lov at passe sig selv – meget råt, men alligevel så den kan bruges.

Lidt snak om gule veste mm . - efter Deres mening bl.a.et opgør imellem land og by. Skoler lukkes på landet og meget andet nedprioriteres. Med den løn der kan opnås er man nødt til at have bil for at kunne komme frem til arbejdet, og der er næsten intet tilbage når huslejen er betalt. Prisen på bensin/diesel er også meget høj- også i forhold til Danmark.

Grunden til at vi kører vor bil ind i haven bag murene er at Laurent for år tilbage en nat fik stjålet køleren i hans bil – den var simpelthen fjernet om natten - utroligt.

Vor tur rundt i Sense og øllen på pladsen foran domkirken sluttede med et besøg i kirken. Denne kirke er enorm – i sin tid da den blev bygget var den åbenbart mere vigtig end kirker i Paris. Man undrer sig over en så stor kirke i en by med 30000 indbyggere. Det mest fantastiske er alle de enorme glasmosaikker – utroligt flotte. På væggene udvendigt en masse skulpturer, hvor man under revolutionen huggede alle hovederne af. Modsat på pladsen findes en af disse store gamle bygninger med markeder inde i – disse opleves også i større spanske byer, og er meget interessante at gå rundt i.

kl. 20.00 ud at spise på restaurant i nærliggende lille by. En by hvor Silvy er født, og hvor hendes forældre drev en mindre restauration. en lækker menu som altid på denne type restaurationer i Frankrig – de gør sig virkelig umage.

19.5.19

Op kl. 5.00 og ”on the road”

5.40 mod Lyon – morgenmad på motorvejs restaurant. GPSeren sagde ankomst hos Anne Brerot kl.

10.00. 2 km før drejede vi forkert, og klokken var 10.03 da vi kørte op foran hendes lejlighed, hvor hun havde blokeret en parkeringsplads m spande og koste. Fik en masse snak, og hørte at hun for 14 dage siden var blevet gift med hendes ungdomskæreste AnnMarie, som hun på ny var fundet sammen med. Vi skulle have været på kunstmarked, men på grund af vejret var det ikke så stort og ville lukke allerede kl. 13.00, så vi aflyste. Dagen gik med at se på nye malerier, aflevere dem vi havde med hjemmefra, spise, sove og i det hele taget hygge os.

Den 18.5. fik jeg en mail omkring et politisk møde i galleriet, forud for valget, arrangeret af de 4 gamle partier – specielt angående kvinder og magt. dette møde lyder interessant, og Vibeke får overdraget opgaven med at få det på skinner.

Aftenens middag foregik på Brasseri Poul Bacus. Interessant sted – bare at se den flok af kokke der arbejdede meget stærkt. Det hele organiseret til mindste detalje. mange mennesker og en voldsom larm. Jeg valgte snegle, rørt tatar m salat og pomfrittes og desserten vafler m flødeskum og kaffe til. Kan absolut anbefales. Interessant at se hvordan man arrangerer hver snegl i hvert sit rum, medens man i Spanien klasker det hele op på en tallerken – begge dele utroligt velsmagende. Restauranten lå i en gammel smuk banegård. Den slags bygninger laves ikke mere.

Inden afsked aftalte vi med Pierre Bonetto at vi kommer forbi ham i morgen tidlig for at læsse Anne Brerot´s malerier af, og finde nogle af hans. Når vi så kører hjem fra Spanien henter vi begges malerier hos ham.

2 skønne dage i Frankrig er ved at nå deres afslutning. op kl 6.30 i morgen og ”on the road again”.

20.5.19

Op 5.15 op på vej mod vort opholdssted indtil ca 20.6.19 i nordspanien. Turen gik fint på Frankrigs skønne motorveje.

Fra Anne Brerot kørte vi til Pierre Bonetto – ligeledes i Lyon. Hos Pierre aflevering af Anne Brerot malerier og aftale om hvor mange malerier vi skulle have med af hans på tilbage turen, og hvad vi ville bruge dem til.

Ankomst hos vor udlejer i Nordspanien ca 14.00 – idet det var lokal festdag var kontoret ikke åbent, og vi ringede efter vor kontaktperson.

Vores normale lejlighed var førts ledig fra 23.5., så vi skulle have en midlertidig. det viste sig at den lå helt umuligt, så vi foretrak et hotel. Dette var til gengæld helt perfekt.

Resten af dagen kontorarbejde – planlægning og middag på restaurant vi opdagede sidste år. God mad og rimelige priser – dog syntes vi at de havde fået lidt ”nykker” – som mange andre restauranter hernede. Forsøger sig ud i noget de ikke er, i stedet for fortsætte med traditionel, simpel spansk mad – som smager helt forrygende. Salaten med varm gedeost er dog altid et hit.

21.5.19

Vi fik ryddet lidt op i en bil der på rekordtid er kommet til at ligne en losseplads. En bil og det tog os flere dage at få pakket.

vores værelse/lille lejlighed på hotellet viste sig at være en perfekt ramme om vore første dage hernede. En lille køkkenniche gjorde at vi ikke var nødt til at spise alle måltider ude, hvilket man godt kan blive træt af.

En af mine andre yndlingsbeskæftigelse hernede blev på ny taget i brug – nemlig middagssøvnen. Thats life.

Masser af planlægning blev udført, Elskemarie fandt en plads i skyggen ved havnen hvor hun kunne sidde og læse. Vi kommer virkelig ned i tempo inden det går løs hernede med kunstnerbesøg mm.

Fik snakket med vibeke derhjemme om et fantastisk arrangement i galleriet. politisk møde imellem Camilla Hersom-radikale, Jane Heidtmann-venstre og Trine Bramsen-socialdemokratiet den 29.5.19 kl. 15.00. Herom senere.

22.5.19

Vi stod op til en fantastisk smuk solrig dag, hvor alt indbød til tur over bjerget med udsigt over vor smukke lille by.

Alt ånder fred og ro på nær diverse aktiviteter i Danmark – som vi nok skal finde en løsning på. Selv indenfor vort vindue på hotellet mulighed for sol- hvad elskemarie udnytter . Jeg over bjerget, Elskemarie på havnen med en bog. Var faktisk noget overrasket over hvor godt jeg klarede turen, idet det er længe siden jeg har ”jokket”. Er opsat på at udvide turen kommende dage, på trods af alle de kilo jeg skal slæbe op over bjerget. Utroligt – jeg nåede en gåtur mere.

Op til Den lille by inde i landet hvor vi boede de første 5 år – udaf de 37 år vi har været hernede. Rigtig spansk – cafe hvor der altid var gang i mindst 2 borde med ældre mænd der spillede kort indtil de skulle hjem og spise. Stedets rygepolitik var helt klar – man havde trukket et reb ned igennem, og rygere på den ene side og ingen på den anden. Monica som var gift med krofar, er englænder, og altid kunne vi få at vide om der var sket noget siden sidste år. I sin tid skulle vi være hurtige for at få en plads på terrassen om aftenen, der var propfyldt med masser af nationaliteter.

Mange fodboldkampe har vi oplevet på stedets fjernsyn. Den gamle skole er lavet om til en slags kulturcenter – her var der specielt gang i den sankt hans aftener. Masser af sprut og fyrværkeri . For mange år siden var en af vore venner i store forhandlinger om at bygge højhuse i landsbyen sammen med en der viste sig at være murerarbejdsmand – ingen af dem forstod vist rigtig hinanden, så næste dag var alle forhandlinger afblæst. Efter gåturen aflyste jeg min afholdenhed et øjeblik – en stor fadøl på havnen trængte sig på.

Rejsedagbøger fra tidligere år

Vi har lagt rejsedagbøger fra tidligere år op som pdf'er. Klik og læs rejsedagbøgerne.