Her & nu!
Gallerie Rasmus præsenterer to seje fynbomalere
En udstilling med værker af Frank Hammershøj og Svend Saabye
her & nu i sal 14 Gallerie Rasmus, Ny Vestergade 8
I begyndelsen af 1900-tallet var det kendte malere som f.eks. Johannes Larsen og Fritz Syberg, der skabt grundlaget for begrebet ”Fynbomalerne”. Fra omkring 1960 og de næste årtier frem kan man tale om den anden bølge, en ny generation af ”Fynbomalere”. Her står malere som Frank Hammershøj og Svend Saabye som lysende fyrtårne. I Gallerie Rasmus har vi samlet en udstilling med værker af disse to markante fynske kunstnere.
Frank Hammershøj blev født i 1940 i Assens. Han var døbt Frank Hammershøj Nielsen. Hammershøj var moderens pigenavn. Franks mormor var faktisk kusine til den berømte maler Vilhelm Hammershøi (1864-1916). I løbet af i sin kunstnerkarriere slettede Frank efternavnet Nielsen og omtalte i spøg sig selv som den billige Hammershøj.
Frank Hammershøj debuterede i 1959 som gæstekunstner på Den Fynske Forårsudstilling i Odense, kun 18 år gammel. I 1963 blev han medlem af kunstnergruppen Germinalen. Senere blev Frank Hammershøj medlem af kunstnergruppen Kontrast. I 1968 købte Frank Hammershøj det gamle rådhus i Bogense. Det blev hans faste base, og herfra var han dybt forankret i det fynske kunstnermiljø. Hans senere værker vidner om et ekspressivt temperament, der afprøver farvernes egenskaber og maleriets muligheder.
Frank Hammershøj var desuden en flittig tegner og grafiker. Han udførte også en lang række scenografiopgaver og større udsmykninger bl.a. i Vollsmose Kirke, Guldbjerg Kirke, Fynsværket, 4. Maj Kollegiet i Odense, Aarup Skole og Bogense Skole.
Svend Saabye blev født i Nyborg i 1913. Han var elev af bl.a. P. Rostrup Bøyesen og debuterede på Kunstneres Efterårsudstilling i 1935. Svend Saabye var en af de første i sin generation af fynske malere, der brød med den naturalistiske tradition og blandt dem, der i 1950’erne dannede sammenslutningen Germinalen i opposition mod det efterhånden lidt stivnede fynske landskabsmaleri.
Med inspiration fra de nye tendenser i fransk kunst arbejdede Svend Saabye sig frem til en lyrisk abstrakt udtryksform. Kunstnerens fortrolighed med naturen gennem en passion for jagt og lystfiskeri gjorde fugle, fisk, norske elve og fjelde til en naturlig del af motivkredsen. Interessen for naturen havde fulgt ham fra barndommen. Faderen var maskinmester på Biologisk Station i Nyborg og tog gerne sønnen med på indsamlingsture, hvor de mødte den festlige og folkekære Dr. Lieberkind. Svend Saabyes farbror blev senere gift med samme Dr. Lieberkinds datter.
Svend Saabye er også kendt som forfatter og har skrevet flere bøger om sportsfiskeri, bl.a. ”Lystfiskerliv” fra 1957, som blev alle lystfiskeres bibel.
Svend Saabyes malerier fra 1960’erne og frem er ofte frie, abstrakte gendigtninger, tit udført med paletkniv, så fladerne står skarpt mod hinanden i kantede, siksakagtige forløb.
Svend Saabye hører til blandt eliten af sin generations fynske kunstnere, og han kom i sit virke til at række langt ud over fødeøen. Blandt Svend Saabyes store dekorative opgaver bør freskerne i Codanhus med et stærkt forstørret bjørneklomotiv og et fugletræk fremhæves. Hans hovedværk er de sandblæste betonrelieffer på Rigshospitalet, en vision af stranden, stenene og sandbundens riflede mønstre med tegn for fugle og fisk i et geometrisk-abstrakt formsprog.
Svend Saabye boede det meste af sit kunstnerliv i et stråtækt bondehus i Stenløse lidt uden for Odense. Her døde han i 2004, 91 år gammel.